מתמודדות עם עלייה משקל בגיל המעבר

אישה שמחה במשקל תקין

התמודדות עם עודף משקל היא חלק מהיום יום שלי, כמו של נשים רבות ברחבי העולם.
אני יודעת מקרוב כמה זה קשה להתגבר על המחסומים הפיזיים והרגשיים שעומדים בפני נשים שמנסות לרדת במשקל, ובמיוחד, כשבנוסף לכל אתגרי החיים, הן סובלות גם מתסמיני גיל המעבר כמו:

  • ירידה ברמת האנרגיה, עד למצב שאין כוח לעשות כלום
  • קושי בשינה, שמעיר כל בוקר ב- 04:00
  • גלי חום לא נשלטים ומביכים
  • חרדה שמציפה, עד שהלמות הלב נשמעת
  • כאבי ראש, שמגיעים בזמן הכי לא מתאים
  • ירידה בחשק למין, בנוסף ליובש נרתיקי וכאב במגע מיני – הגורמים לריחוק מבן הזוג
  • רעב לא נשלט ואכילה רגשית, כשהדברים לא מסתדרים

עלייה במשקל ושינויים במבנה הגוף (שמתחילים בשנות ה- 40) אולי מוכרים לך אישית או למישהי שאת מכירה, מכיוון שזו תופעה שמטרידה נשים רבות בגיל המעבר, משפיעה לעיתים על הביטחון העצמי או ההערכה העצמית ומעוררת תסכול וחשש, לעיתים יותר מכל תסמין אופייני אחר.
אני שומעת את זה גם מנשים שתזונתן מאוזנת ובריאה ועוסקות בפעילות גופנית סדירה.
רבות חושבות ששמירה על משקל תקין זה עניין של בקרת קלוריות ומשמעת. אבל כל אישה, שעשתה אי פעם דיאטה, יודעת שזה לא נכון ושלמעשה מדובר במיתוס, הגורם לרגשות אשמה וסבל מיותרים. שלעלייה במשקל ולקושי לשמור על משקל תקין, סיבות רבות, פיזיולוגיות ורגשיות.

עלייה במשקל בגיל המעבר

מחקרים מראים שנשים בגיל המעבר עולות בממוצע כ- 2 ק"ג, וחלקן אף יותר, במיוחד אלו שכבר נאבקות בעודף משקל. בתקופה זו, בשל השינויים ההורמונליים, המשקל העודף לא מתחלק באופן אחיד בגוף (כמו שהיינו רגילות עד כה), אלא נוטה להצטבר בעיקר באיזור אמצע הגוף, בבטן. העלייה במשקל והשינויים במבנה הגוף הם לרוב הדרגתיים ונובעים מ:

  • חוסר פעילות גופנית
  • שינה לקויה
  • מתח  ושינויים משמעותיים בחיים כמו: פרידה מבן זוג, תסמונת ה'קן המתרוקן", שינוי מגורים
  • שינויים הורמונליים
  • וגורמים אחרים שלא קשורים לגיל המעבר כמו:
    הפסקת עישון, שתייה מופרזת של אלכוהול והשפעת תרופות (כמו נוגדי דיכאון)

טיפול הורמונלי לא נמצא גורם לעלייה במשקל.

השלכות עודף המשקל על הבריאות

עלייה במשקל כרוכה בחששות אסתטיות אך היא לא רק קושי בהתאמת בגדים ותסכול (כשאנו מתבוננות במראה). העומס הגופני, הנובע מהשמנת יתר, גורם לעלייה בסיכון להתפתחות של מצבים רפואיים ומחלות כמו: החמרה בתסמיני גיל המעבר, סרטן השד, כולסטרול גבוה, מחלות כליה, עמידות לאינסולין והתפתחות סכרת, הפסקת נשימה בשינה ועוד.

כיצד ניתן להעריך את המשקל שלך?

ניתן להעריך את המשקל באמצעות מחשבון מדד מסת גוף (BMI – Body Mass Index)  המתייחס לפרופורציה בין הגובה למשקל. בלחיצה כאן תוכלי להכניס את הגובה והמשקל ולדעת מה-BMI שלך.
ערכי ה-BMI נועדו לתת מידע כללי בלבד. נשים מסוימות יכולות להיות בעלות משקל תקין לחלוטין גם אם ערכי ה-BMI שלהן נמצאים בטווח אשר אינו מוגדר כתקין, כמו במקרה של ספורטאיות בעלות מסת שריר גבוהה מאוד.

דרכים לשמירה/ירידה במשקל בגיל המעבר

אם את מתמודדת עם עודף משקל ורוצה להפחיתו חשוב לי שתדעי שעודף מישקל, גם בגיל המעבר, הוא לא גזירת גורל ושגם את, כמו נשים רבות (את חלקן אני מכירה אישית), תוכלי לרדת במשקל ולשמור על משקל תקין שישמח אותך.
תוכלי לבחור בין 3 גישות טיפול:

  • שינויים באורח החיים
  • רפואה משלימה
  • טיפול תרופתי או ניתוחי

רצוי שתתחילי בגישה הכי טבעית, בה רמת הסיכון נמוכה, עם סבירות נמוכה לתופעות לוואי, ורק אם יהיה צורך תתקדמי משם. זה אומר ששינויים באורח החיים הם המקום הכי טוב להתחיל בו.

שינויים באורח החיים

בעוד רמת הסיכון בגישה זו היא הנמוכה ביותר, היא דורשת הרבה השקעה עצמית, אך ביחד עם זאת, שינויים קלים באורח החיים יכולים לעשות עבורך הבדל ארוך טווח בשליטה על המשקל ובתחושת הרווחה כללית. שינוי זה כולל תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית מתונה וסדירה, שתיית מים מספקת ומספיק שעות שינה. חיוני לאכול תזונה מזינה, הכוללת את כל אבות המזון. עכשיו זה לא הזמן לדיאטות אופנתיות דלות קלוריות, ולא להוציא קבוצות מזון מרכזיות מהתפריט שלך. שינויים אלו יכולים להפחית את מסת השריר, להאיץ את הירידה בקצב חילוף החומרים ואולי אף להוביל לאובדן עצם.
יש נשים שמסוגלות לעשות את השינוי בעצמן, ללא תמיכה. אם את צריכה הכוונה, תמיכה וליווי קיימות תכניות רבות מהן תוכלי לבחור את זו שמתאימה לאורח חייך ולנטיית ליבך: פרטנית או קבוצתית, במסגרת קופת חולים או פרטית, בזום או בפגישות פרונטליות ועוד.

גיל המעבר מהווה הזדמנות לבחון את התזונה שלך מחדש ולבצע שינויים שייטיבו עמך למשך שנים קדימה. בפוסט 'תזונה נבונה בגיל המעבר' מפרי עטו של עומרי אריאל, תזונאי מוסמך (וקודם כל הבן שלי), תמצאי את המידע שיסייע לך לעשות התאמות ולשפר את התזונה שלך.

פעילות גופנית אירובית סדירה יכולה לא רק לשמור על משקל תקין בגיל המעבר אלא גם לחזק את הגוף, לשפר את הבריאות באופן כללי ואת בריאות העצם, לשחרר מתחים, לשפר את מצב הרוח ולהקל על תסמינים אחרים שאופייניים לגיל. פעילות כזו יכולה להיות הליכה, רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה, ריקוד, תרגול יוגה ועוד.

עצות שימושיות

  • בחרי בפעילות גופנית שגורמת לך הנאה, זה יעזור לך להתמיד בה
  • למתחילות, בטוח יותר להתחיל בתרגול קצר ומתון ולעלות את רמת הקושי בהדרגה
  • שינה מספקת מכרעת בכדי לאבד או לשמור על משקל תקין
  • הפחיתי מתחים באמצעות יוגה, מדיטציה, מיידנפולנס (להיות כאן ועכשיו), או תרגילי נשימה. זה יסייע לך לאזן את המצב הרגשי, לשפר את מצב הרוח ולהפחית את הדחף לאכילה רגשית
  • הפחיתי את צריכת האלכוהול ואת צריכת המשקאות הקלים הממותקים
  • הרבי בשתית מים
  • ספרי לחברים ולבני המשפחה (כאלו שמפרגנים ואופטימיים) שאת מנסה לרדת במשקל כדי שיעזרו לך לשמור על המוטיבציה. הכי טוב יהיה לגייס גם אותם לשינוי ולהפוך אותו למהנה יותר ביחד
  • הצטרפי לקבוצת תמיכה להפחתת משקל באזור מגוריך, ובעידן הקורונה בזום, המאפשר תמיכה רציפה ובטוחה. אני משתתפת בקבוצה כזו שמאפשרת לי להגדיר את המטרה שלי וליצור את הדרך האישית שלי להגיע אליה. על הדרך אני נהנית מהנחיה מעצימה, עידוד שמגביר את המוטיבציה לשינוי וחברה הנותנת לי השראה
  • ובעיקר- היי סבלנית עם עצמך, בכל עת ובמיוחד בימים קשים, בהם הדברים לא הולכים כפי שרצית. הוקירי את המאמץ שאת עושה בכדי לשמור על הבריאות שלך.

רפואה משלימה

הרפואה המשלימה כוללת גישות רבות לירידה במשקל בגיל המעבר. הבטוחות והיעילות ביותר הן תוספי צמחים המטפלים בחוסר האיזון ההורמונלי, דיקור סיני, רפלקסולוגיה וצמחי מרפא המשרים רוגע ופועלים בהפחתת החשק למתוק ולפחמימות והגברת תחושת השובע.

נשים רבות השואפות להפחית במשקל מגלות ששילוב שתי הרמות הראשונות של הטיפול בעלייה במשקל – התאמות באורח החיים ורפואה משלימה – מעניק להן את התוצאות הטובות והמתמשכות ביותר. אולם עבור חלק מהנשים ייתכן שיהיה צורך בגישה טיפולית הכוללת תרופות או ניתוח.

טיפול תרופתי או ניתוחי

התערבויות אלה כרוכות בסיכונים גבוהים יותר ובעלויות גבוהות. עם זאת, הם עשויים להיות נחוצים לנשים שמשקלן מעמיד אותן בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בריאותיים חמורים.

טיפול תרופתי

קיימות כיום בישראל 3 תרופות מרשם הניתנות בהתוויה לירידה במשקל ואשר נבדקו והוכחו מחקרית. ניתנות בייעוץ רפואי בו יותאמו סוג ומינון התרופה, בהתחשב במצב הבריאותי של האישה ובליווי תזונאי/ת. חלק מהתרופות פועלות על מנגנון הרעב והשובע במוח ואחרות פועלות על פירוק השומן מהמזון בקיבה.

בנוסף, טיפול הורמונלי בתסמיני 'גיל המעבר' כמו גלי חום, הזעות ליליות, שינויים במצב הרוח ועוד יסייע גם כן בשמירה על המשקל.

ניתוח לקיצור קיבה

ניתוחים בריאטריים (Bariatric Surgery) הם שם כולל להתערבות כירורגית במערכת העיכול שמטרתה להוביל לירידה במשקל  והם המוצא האחרון לטיפולים בהשמנת יתר קיצונית.
קיימים ניתוחים בריאטריים שונים הנבדלים ביניהם במידת הגבלת נפח  הקיבה שהם יוצרים ובדרך השפעתם על יכולת הספיגה של מערכת העיכול.
הניתוח הוא מקפצה שיכולה לעזור לך לרזות, אבל הוא אינו פתרון קסם. כמו כל ניתוח, צריך להתכונן אליו היטב ולקחת בחשבון זמן להתאוששות, שינוי הרגלי האכילה וחשוב לקבל ליווי מתזונאי/ת.
בגלל הסיכונים הכרוכים בניתוח, הוא מבוצע בדרך כלל רק בשני מקרים:

  1. כשה- BMI גבוה מ-40
  2. כשה- BMI גבוה מ-35 ומלווה בתחלואה הקשורה להשמנה כמו: סוכרת, יתר לחץ דם,  כולסטרול גבוה, כבד שומני ודום נשימה בשינה.

מאחלת לך למצוא את הדרך הנכונה עבורך לשמירה על משקל בריא ובריאות טובה
ואם חברה, או מישהי הקרובה לליבך, מתמודדת עם עודף משקל תוכלי להעביר לה את המידע, מקווה שיסייע לה.

אשמח לפגוש ולהכיר אותך באחת מתוכניות הדגל שלי
רוצה לשמוע על שיטת העבודה שלי? – לחצי כאן

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן